home / behandelingen / opvoedopstelling

Opvoedopstellingen,


Situaties ervaren en zien. En hier wordt mee bedoeld conflicten, problemen, elkaar niet kunnen begrijpen. Je kunt er lang over praten, maar toch kun je e rniet uitkomen.
Zeker met kinderen kan het moeilijk zijn. Ze kunnen te jong zijn om iets te begrijpen. Hoe kun je het dan ervaren.

Met opvoedopstellingen stel je een vraag, situatie op. Eén op één. Het is jou vraag, jouw probleem, jouw situatie. Dat gaan we ook opstellen met behulp van gekleurde tegels.Een hele mooie methode waar inzichten zich aan je aandienen.

Denk aan;
  • vragen met betrekking tot terugkerende problemen bij kleine kinderen
  • opstellingen van situaties,
  • van angsten.
Het probleem dat de ouder/aanvrager/aanvraagster aandraagt wordt met deze persoon ook alleen uitgewerkt aan de hand van een opstelling. Met behulp van kaartjes/tegels op de grond wordt de situatie/probleem opgesteld. Aan de hand daarvan wordt het verder uitgewerkt.

We komen hiermee op een diepere onbewuste laag terecht waar ook mee wordt gewerkt. Inzichten in patronen, ervaren wat er gebeurt als er wijzingingen plaatsvinden in de opstelling. En onbewust werkt het door, veranderingen worden bewerkstelligd en er komt informatie vanuit een diepere laag, zonder oordelen.

Onbewust nemen we patronen over vanuit onze cultuur, geloof, gezin, school, en geven deze soms onbewust door. Of de kinderen willen het ons laten zien zodat we er zelf mee aan de slag kunnen.
Ik heb mijn opleiding gevolgd bij www.kwaliteitsopvoeding.nl

Of zijn wij zelf die kinderen? Inzicht, bewustwording zijn de energiën die veranderingen bewerkstelligen, bewust en onbewust werken ze door.

Eigen ervaring
Opstellingen geven inzicht op een dieper niveau. Nu heb ik zelf de cursus gevolgd van Opvoedopstellingen. Het wordt Opvoedopstellingen genoemd maar ook dit is toepasbaar bij alles waar een patroon aan ten grondslag ligt, waar inzicht verkregen wil worden over wat er op dieper niveau zich afspeelt.

Zelf vind ik het voordeel van de Opvoedopstellingen is dat het het individueel is.TIjdens het proces kom je steeds dichter bij jezelf, en onbewust leg je de kaartjes/tegels neer, maar eigenlijk toch ook weer heel bewust doordat je je focust, kom je er helemaal in en kom je op een laag die dieper zit, en je boven emoties uitgaat Je ervaart de emoties, maar je wordt niet de emoties, je bent in staat er iets mee te doen, de oorzaak er van te doorzien. Als een helikopter vlieg je er boven, en ziet het grotere geheel.

Het probleem dat de ouder/aanvrager/aanvraagster aandraagt wordt met deze persoon ook alleen uitgewerkt aan de hand van een opstelling. Met behulp van kaartjes op de grond wordt de situatie/probleem opgesteld. Aan de hand daarvan wordt het verder uitgewerkt. We komen hiermee op een diepere onbewuste laag terecht waar ook mee wordt gewerkt. Inzichten in patronen, ervaren wat er gebeurt als er wijzingingen plaatsvinden in de opstelling. En onbewust werkt het door, veranderingen worden bewerkstelligd en er komt informatie vanuit een diepere laag, zonder oordelen.

Onbewust nemen we patronen over vanuit onze cultuur, geloof, gezin, school, en geven deze soms onbewust door. Of de kinderen willen het ons laten zien zodat we er zelf mee aan de slag kunnen.
Ik heb mijn opleiding gevolgd bij www.kwaliteitsopvoeding.nl


Een woord voor ons als kind.

Een woord voor ons als kind,
in het prille begin,
kent geen betekenis.
Wij slaan als kind op wat het gevoel is.

Het is een samenvoeging van situaties en prikkels uit het hele jonge leven,
later kunnen wij er niet bewust bij, want het is niet opgeschreven.
Alles wordt met zintuigen waargenomen en opgeslagen,
er zijn geen vaste en geschreven antwoorden op vragen.

Hoe kloppend is het gevoel voor ons dat je goed bent zoals je bent,
met de recties van mensen als je de cijfers of letters niet goed kent?
Niet geslaagd als wij op het examen één punt te weinig scoren,
drie jaren studeren en goede resultaten gaan in dire uur verloren.

Tegenstrijdigheden in het gevoel, hoe wordt gehandeld en wat wordt gezegd,
worden al heel jong ervaren en in de hersenen vastgelegd.
Het heeft voor later onbewust een grotere impact dan we denken.
Emoties en gevoelens waar we dan weer aandacht aan moeten schenken.

Het is belangrijk dat wat wij zeggen tegen kinderen uit ons hart komt, zelfs een enkel gebaar of woord,
omdat alles onbewust en in stilte wordt opgeslagen, gevoeld en gehoord.

Lirion,
september 2011